Thursday, March 1, 2012

Prototip Ferrari Kullanmak

Yaklaşık 3 sene önce prototip bir Ferrari kullanmaya başladım. Her sekiz ayda bir de daha üst bir modeli ile değiştirdim. Buna ek olarak her gün servise gitti ve yeni eklemelerle geri geldi.

Kulağa keyifli geliyor değil mi? Bu aslında opensource (açık kaynak kodlu) yazılımlar ile yaşadıklarımın bir yüzü. Uzun zamandır Firefox kullanıyordum ancak yaklaşık 3 sene önce bilgisayarıma bir Linux işletim sitemi olan OpenSuse'yi kurdum. Prototip Ferrari deyimini de bu zamandan beri kullanıyorum. Önce bunun arkasında yatan sebeplerden biraz bahsedeyim:


GÖRSELLİK

Öncelikle Windows'un henüz gelemediği görsel masaüstü uygulamalarına yıllar öncesinde kullandığımı söyleyebilirim. Arka planda çalan müzik kötü de olsa güzel bir örneğini bu linkten görebilirsiniz. (Ör: http://www.youtube.com/watch?v=MN5VIVNSJ5I) İnsanı ilk tavlayan bu görsel uygulamalar oluyor.

SÜREKLİ GÜNCELLEME

İkinci hoşuma giden uygulama da her gün yeni bir yama ile açıkların kapatılması. Sistem sürekli kendini yeniliyor. Sürekli kendisini yenileyen sadece sistem değil, sistemde bulunan her türlü program için de güncelleme mevcut. Yeni arayüzlerden, programlara add-onlara kadar her şey var. İşletim sistemi de her 8 ayda bir yeni bir sürüm çıkarıyor. Bu uygulama oldukça oturmuş proje yönetimi ile yapılmakta. Büyük Linux dağıtımlarının (OpenSuse, Ubuntu vs) arkasında bu işi destekleyen önemli kuruluşlar da mevcut. (Örneğin Novel) Ancak güzel olan sayısız kişi bu opensource için çalışıyor. Benim gibi programlama dili bilmeyenler bile wishlist denilen listelere girerek istek ve dileklerini paylaşabiliyorlar veya kullanım klavuzlarının, wikilerin oluşturulması için zaman ayırıyorlar, tercüme yapıyorlar vs.

KULLANICI DOSTU

Bu sistemler kullanıcılar tarafından geliştirildiği için ihtiyaç duyabileceğiniz her uygulama neredeyse mevcut. Örneğin Windose'un yanından bile geçemeyeceği sağ tuşu menüleri ile kopyala yapıştır uygulaması oldukça basitleştirilmiş.

Windose'da kullanılan neredeyse tüm programlar için Linux altında işleyecek benzerleri ya yapılmış (genelde çok daha kapsamlı özelliklere sahip oluyorlar bunu da belirteyim) ya da çeşitli emülasyon programları ile (Wine gibi) bu programlar çalıştırılabiliyor. (Hiç denemedim forumların yalancısıyım) Bu arada Linux altında çalışan tüm programların ücretsiz olduğunu da eklemek isterim.


GÜVENLİK

Güvenlik gene önemli olan konulardan bir tanesi. Virüs programı kullanmanıza gerek yok diyebilirim çünkü dünyada gezinen virüsler çoğunlukla Windose için geliştirilmiş. Buna ek olarak firewall uygulaması ile siz istemeden bilgisayarınızı açamıyorsunuz bile:)

PEKİ NİYE FORD DEĞİL PROTOTİP FERRARİ?

Peki niye prototip Ferrari kullanıyorum dediğime gelecek olursam; bir kere görsellik videodan da görebileceğiniz gibi çok havalı. Bunun yanısıra kullanışlı da. Ancak bu yanar döner sistemin tüm özelliklerini bir türlü tam olarak kullanamadım. Veya kullandıklarım bir süre sonra yeni yamalar ve güncellemeler ile kullanılamaz hale geldiler. Bu çalışan programlar için de geçerliydi. Ne yaptım tek tek düzeltilecek her şeyi bir to do list'e ekledim, zamanım oldukça da çözdüm. (Evet işin güzel tarafı bir şekilde forumlardan, wikilerden aldığınız bilgiler ile çözülüyor. Çözülmüyorsa ortalama 2-3 ayda yeni bir yama vs ile çözümleniyor.)

Güvenlik evet çok iyi ancak USB flash diskinizi okumak bile bazı durumlarda yukarıda bahsettiğim araştırmaları gerektirebiliyor. Uzun bir süre kurulu bulunan Windose'daki dosyaları görmeme rağmen silemiyor veya değişiklik yapamıyordum. (Bir süre tamamen göremedim)

Sonuç olarak eğer stabiliteyi tutturabilirseniz, (yani bir kere kurun herşey çalışsın, güncellemeyi dikkatli yapın) süper oluyor. Şu an tablet bilgisayarlarına bu tarz uygulamaları kuran kesin vardır. Onları da incelemek isterim. Ama beni bu konuda asıl keyiflendiren bilginin kişiler arasında yeni bir değer/ürün/hizmet üretmek için serbestçe paylaşımı oldu. Selamlar

No comments:

Post a Comment